Lipødem

Lipødem er en tilstand med unormal fettansamling under huden i rumpe, ben och iblant også i armene, som først og fremst rammer kvinner. Fettansamlingen står ikke i proposjon til fettfördelningen i resten av kroppen. Det typiske bildet er en betydelig fettansamling i beina och hoftepartiet mens overkroppen er normal. Fettvevet beskrives ofte som klumpete, deigaktig eller som sandkorn. En viss grad av lipødem kan forekomme hos 11% av kvinner. Typiske symtom er tyngdefølelse, ubehag og trøtthet i beina, fettvev som er smertefullt ved trykk og berøring samt en økt tendens til å få blåmerker. Årsaken til lipødem er ikke kjent, men sannsynligvis er det en arvelig komponent samt en relasjon til kvinnelig kjønnshormon. I forbindelse med “hormon stormer” som i puberteten, ved graviditet eller menopause, kan tillstanden oppstå eller forverres. Diagnosen stilles ofte på kliniske symtomer og tegn som er typisk for lipødem og klassifiseres slik:

• Stadium I: Det subkutane vevet er fortykket, men huden er glatt. Små fettklumper kan forekomme.

• Stadium II: Huden har en bulkete overflate. Tillkomst av synliga små knutor. Vevet kan hardne og bli fibrotisk. Hevelsen forsvinner ikke.

• Stadium III: Tillkomst av större ojämnheter med huddelar som hänger.

• Stadium IV: Som stadium III + lymfødem

Det finnes ikke noen helbredende behandling for lipødem. Behandlingen tar sikte på å lindre symptomene, bremse utviklingen og dermed også minske risikoen for følgesykdommer. Studier har vist at fettsuging kan minske symptomene og gi en betydelig forbedring av livskvaliteten. Når man fjerner de syke fettcellene antar man at de ikke kommer tilbake og at man derfor får en permanent effekt. Man må imidlertid bruke støttestrømper- på hele det fettsugde området- i lang tid for at sluttresultatet skal bli så bra som mulig. På Barentsklinikken kombinerer vi den seneste teknologien innen fettsuging- BodyJet, med plastikkirurger som har spesialisert sig på behandling av lipødem pasienter. BodyJet er en atraumatisk fettsugingsmetode basert på vann som løser opp och suger ut fettvevet i samme seanse. Dette gir en effektiv fjerning av fett og et estetisk godt resultat. Behandlingen kan i de fleste tilfeller gjøres i lokalbedøvelse og lett sedasjon. Jo hurtigere man er på beina desto mindre blir risikoen for komplikasjoner. Etter behandlingen kommer du til sårkontroll hos en sykepleier og etter 6 måner settes du opp til kontroll hos operatøren. Sluttresultatet kan først vurderes 6 måner etter behandlingen. Man må bruke kompresjon i minst tre måner og ofte ofte mye lenger. Vi kan hjelpe deg med å finne en fysioterapeut med kompetanse i kompresjonsbehandling og gi råd og veiledning om slik behandling både før og etter operasjonen.

Ikke nøl med å ta kontakt med oss dersom du lurer på om du har lipødem eller om du har noen spørsmål om lipødem. Vi er her for å hjelpe deg og det koster ikke noe å snakke med oss (:

Stadier av lipødem
Ring oss nå